به گزارش مشرق، تبليغ كالاهاي فرهنگي در ماهواره با اصرار برخي از تهيهكنندگان سينما و
چراغ سبز وزارت ارشاد ادامه دارد؛ اقدامي كه با توجه به اظهار نظر وزير
ارشاد و بعد از آن دو نماينده مجلس مانند اصغر مسعودي، پروانه سلحشوري و
طيبه سياوشي شاهعنايتي درباره لزوم تغيير قانون ماهواره و درخواستها براي
بازنگري در ممنوعيت تبليغ كالا در شبكههاي ماهوارهاي، ميتواند بخشي از
سياست «راه بنداز جا بنداز»ي باشد كه اين روزها در قبال مسئله شبكههاي
ماهوارهاي و استفاده از ماهواره در داخل كشور ديده ميشود.
ارتباط
ميان رونق نسبي سينما امسال با بحث پخش آگهيهاي فيلمهاي سينمايي در
شبكههاي ماهوارهاي باعث شده تا برخي از هنرمندان سينما تنها راه رونق
پيدا كردن سينماي ايران را پخش تيزرهاي تبليغاتي فيلمها در شبكههاي
ماهوارهاي عنوان كنند و روي ميزان مخاطبان اين شبكهها و بدون
بينندهبودن شبكههاي متعلق به صداوسيما مانور بدهند.
اين موضوع در ديدار
هنرمندان با رئيسجمهور نيز بازتاب داشته و بارها روزنامههاي سينمايي در
مطالبشان روي اين تأثيرگذاري مانور دادهاند. فضاي ناشي از اين فعاليتها
اين گونه القا ميكند كه پخش تيزرهاي فيلمهاي سينمايي در تلويزيون گران
است و به صرفه نيست و كسي هم به آن توجه نميكند. در عوض تبليغ در ماهواره
باعث ميشود بينندگان شبكههاي ماهوارهاي ترغيب شوند و براي ديدن فيلم به
سينما بيايند.
«راه بنداز جا بنداز» ماهواره
سخنان
چند روز پيش وزير ارشاد و تأييد تلويحي آن از سوي سخنگوي وزارتخانه درباره
ميزان بالاي مخاطبان شبكههاي ماهوارهاي و لزوم تغيير در قانون ممنوعيت
استفاده از گيرندههاي ماهوارهاي را ميتوان به تمايل دولت براي آزادسازي
استفاده از گيرندههاي ماهوارهاي تعبير كرد. نقطه محرك اين تمايل نيز
اصرار و پافشاري تهيهكنندگان فيلمهاي سينمايي براي همكاري با شبكههاي
ماهوارهاي است.
هم اكنون شرايط به نحوي پيش رفته است كه اگر فيلمي در
شبكههاي ماهوارهاي تبليغ نداشته باشد، تعجبآور ميشود! حتي شبكه GEM
براي اينكه نشان دهد تبليغ فيلمها چيز عادي و مسئلهاي جا افتاده است،
اقدام به پخش تيزر فيلمهاي «ايستاده در غبار» و «رسوايي2» كرد كه البته
اين اقدام با واكنش تند سازندگان اين دو فيلم روبهرو شد.
برخورد نكردن جدي
با فيلمهايي كه تيزرهايشان را به GEM يا ديگر شبكههاي فارسيزبان
ميدهند و برخورد مقطعي قوه قضائيه كه ميتوانست مؤثر باشد اما ادامه پيدا
نكرد، باعث شد تا زمينه براي گسترش دامنه تبليغات در ماهوارهها به وجود
آيد و اكنون صحبت از تبليغ كالاهاي تجاري فراگير ايراني و برندهاي مشهور
ايراني در شبكههاي ماهوارهاي به ميان بيايد! جالب است كه برخي از
شبكههاي ماهوارهاي اين اقدام را در جهت حمايت از توليد ملي عنوان
ميكنند!
70 درصد از كجا آمده است؟!
وزير
ارشاد ميگويد 70 درصد مردم ايران بيننده ماهواره هستند، آماري عجيب كه
مشخص نيست از طرف كدام مركز پژوهشي و در نتيجه كدام سنجش و آمارگيري به دست
آمده است.
سخنگوي وزارت ارشاد هم تلاش كرد اين رقم را با بيان اينكه آمار و
ارقام متفاوتي وجود دارد، تا حدي تعديل كند. ولي وي نيز بر همين اساس كه
وزير گفته است 70 درصد مردم بيننده ماهوارهاند، خواستار تغيير در قانون
شد.
در چند سال اخير مسئولان دولتي از جمله حسامالدين آشنا، مشاور
رئيسجمهور براي زير سؤال بردن توانايي صداوسيما و نشان دادن ضعف رسانه ملي
در مقابل شبكههاي ماهواره اي، از آمار و ارقام چشمگير استفاده از ماهواره
در داخل ايران استفاده ميكنند و معمولاً آماري كه ارائه ميدهند بين 60
تا 70 درصد است و اغلب به غير از مديران دولت يازدهم نيز كمتر پيش آمده تا
اين آمار و ارقام از سوي مرجع ذيصلاحي تأييد شود.